Vuonna 2022

Keski-Suomen Mobilistien talwiajotapahtuma 26.3.2022
Kiltamme oli ansiokkaasti mukana Talwiajo 2022 tapahtuman järjestelyissä. Lähtö ajoon järjestettiin Laukaan asemalta Tapio Riipisen pellolta. Koronatilanteen takia tapahtuma siirtyi helmikuulta maaliskuun loppuun. Saimme viime hetkiin asti jännätä, miten Tiehuhdan peltorata kantaa, kun kevät vesisateineen alkoi puskea päälle. Edellisenä yönä rataa vielä jäädytettiin. Aamuyöllä alkoi pakkasviima ja kunnon lumimyrsky. Tapahtumateltat piti kiinnittää traktoreilla paikoilleen. Rata jäätyi käyttökuntoon ja tapahtuma saatiin vietyä onnistuneesti läpi. Killan sotilaskotiauto toimi ilmoittautumispisteenä. Tapahtumasta tuli lumiviimoinen todellinen talviajo. Kiitos mukana olleille kiltalaisille. .

Vuoden 2022 kesäkuukaudet ovat olleet Autojoukkojen Keski-Suomen killan toiminnassa varsin vilkkaan toiminnan aikaa. Killan vuosikokous 2022 pidettiin 10.05.2022 kylpylähotellin auditoriossa. Sääntömääräisten asioiden lisäksi esillä olivat mm. sääntöjen ajanmukaistaminen.

Heinäkuussa kilta hoiti jälleen kahden koronavuoden jälkeen järjestetyn John Smith- konserttitapahtuman peltopaikoituksen 21. – 23. heinäkuuta. Kiitokset järjestelyihin osallistuneille kiltalaisille.

Vuoden 2021 lopulla hankitun International D 246 F- sotakuorma-auton kunnostusprojekti jatkui keskeytyksettä läpi kesän. Talven ja kevään aikana viime vuoden lopussa osiksi puretun auton runko, vanteet sekä moottori hiekkapuhallettiin ja maalattiin alkuperäisin värisävyin, jarrut, kytkin sekä moottorin apulaitteet kunnostettiin. Työtä helpotti rungon ja osien hyvä kunto. Aikakautensa kuorma- autoille poikkeuksellisesti tämä yksilö oli säästynyt loppuun ajamiselta.


International D246 F- kuorma- auton kunnostus eteni vuoden 2022 aikana kokoonpanovaiheeseen ja syyskuun lopussa alustalla päästiin jo tekemään pieni koeajo, jossa auton moottori, voimansiirto ja jarrut todettiin hyvin toimiviksi. Työ jatkui kiltaveli Jyrki Hämäläisen suunnitteleman välirungon ja lavarakenteen tekemisellä. Myös auton mukana saadun alkuperäisen International-ohjaamon kunnostaminen pääsi kunnolla vauhtiin, kun kiltaveli Markku Jääskeläinen ”otti asian omakseen” ja kiltaveli Markku Lyhty ryhtyi työhön kaimansa kumppaniksi.

 

Vuoden varrella selvisi myös lisää tietoa International-kuorma-auton roolista ja käytöstä moottoroiduissa raskaissa tykkipattereissa jatkosodan aikana. Autoja oli saatu välirauhan aikana 48 kpl varustettuina auton lavalla kuljetettavalla McCormick T14- telatraktoreilla, joita käytettiin raskaiden yli 150 mm:n tykkien vetäjinä sekä erityisesti asemaan ajossa. Virisi ajatus, että löytyisiköhän jostain myös kyseinen telatraktori ja jopa tykkikin. Etsinnät ja tiedustelut tuottivat kuitenkin enimmäkseen pettymyksiä; telatraktorit oli aika hävittänyt yhtä panssarimuseoon pelastettua yksilöä lukuun ottamatta. Löydetyt tykit tai vihjeet niistä päättyivät joko omistajien haluttomuuteen luopua niistä tai kohtuuttoman korkeaan hintapyyntöön.

 

Kuitenkin taas kerran yllätettiin asiantuntijat. Marraskuun lopussa saapui Jyrki Hämäläisen ja Tapio Riipisen Englannista hankkima International T14- telatraktori, joka Suomessa oli täysin sama kone McCormick-nimisenä. Hyväkuntoinen ja entisöintikunnostettu traktori oli löytynyt yksityiseltä telatraktoriharrastajalta Tapion brittikontaktien kautta. Myös tykkiasiassa edistyttiin, sillä loppuvuoden aikana killalle ilmeni mahdollisuus yhteistyöjärjestelyjen kautta saada ”käyttöönsä” aito sota- aikainen yli 150 mm:n tykki täydentämään moottoroidun raskaan patterin kokonaisuus.    

 

Arkea ja juhlaa:

Itsenäisyyspäivänä killan porukka juhlisti kiltaveli Markku Jääskeläisen seitsemänkymppisiä Internationalin kyljessä.


Seuraavalla viikolla killan delegaatio kävi onnittelemassa kiltaveli Erkki Jurvasta samoissa merkeissä.